استفاده از مواد کلاژنی می تواند به بهبود پیوند سلول های جزایر در دیابت نوع 1 کمک کند

27 ژوئن 2018- به گفته ی محققان آمریکایی، یک ماده ی مبتنی بر کلاژن می تواند به بهبود درمان دیابت نوع 1 کمک کند.محققان دانشگاه علوم پزشکی ایندیانا گزارش دادند که این ماده باعث بهبود پیوند سلول های جزایر در موشهایی که با مهندسی ژنتیک به دیابت مبتلا شده اند، می گردد.
هنگامی که این ماده ی مبتنی بر کلاژن با گروههایی از سلولهای بتا به موش مدل دیابت تزریق می شود، سطح قند خون این حیوانات در عرض 24 ساعت به حالت طبیعی بر می گردد.محققان می گویند: این یافته ها می تواند راه را برای درمان این بیماری با پیوند جزایر بروش تزریقی هموار کند.
پیوند سلولهای جزایر، که شامل استخراج جزایر لانگرهانس از یک پانکراس فعال و انتقال آنها به فرد مبتلا به دیابت است، به ندرت انجام می شود و دلیل آن اینست که سالم نگهداشتن جزایر پیوندی، پس از انتقال آنها به بدن گیرنده، ساده نیست.تحقیقات زیادی برای بررسی راه های ساده و موثر برای حفظ عملکرد آنها در طولانی مدت در حال انجام است.
در این مطالعه استفاده از مقادیر مختلفی از مواد کلاژنی همراه با جزایر موش آزمایش وسپس سلامت و عملکرد سلولهای پیوند شده پس از دو هفته بررسی شد. اینجزایر به حیوانات دیابتی پیوند شدند و سطح قند خون این حیوانات پس از اتمام مراحل بررسی گردید.
محققان با تستهای آزمایشگاهی نشان دادند که استفاده از کلاژن بیشتر با جزایر به معنای ساختار و عملکرد بهتر سلولهای پیوند شده است.
این یافته ها نشان می دهد که استفاده از این تکنیک جدید حاوی مواد کلاژنی، می تواند پیوند جزایر را به طور بالقوه موثرتر کند، به ویژه اگر سلول های بتا از سلول های خود بیمار تهیه شود که در این صورت نیاز به مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی را محدود می کند.
با این حال، تحقیقات بیشتری باید بر روی انسان انجام شود قبل از این که این شیوه ی درمان بطور عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج به دست آمده در مجله آمریکایی فیزیولوژی؛ غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/collagen-based-material-could-help-improve-islet-cell-transplantation-in-type-1-diabetes-95561929.html